fredag 23 april 2010

mitt hemska aventyr i Bundaberg

Trots alla varningar jag fick om Bundaberg sa akte jag dit. Kalla mej dum, blond, vad du vill. Men jag var i starkt behov av pengar och nar jag ringde och fragade om det fanns nat jobb sa sa de att jag skulle fa jobb direkt. Vilken pank backpacker skulle inte ga pa det? Bundaberg Backpackers. Jag kommer alltid att hata det stallet. De hade sa manga regler sa jag kommer knappast ihag alla. Man fick en hel a4-sida. Koket hade tva spisar och en vask och stangde klockan nio pa kvallen. Nar jag ringde och horde om det fanns nagra jobb sa de att det fanns gratis internet pa hostelet. Tva langsamma gamla burkar. Dar stangde de ocksa klockan nio pa kvallen.

De forvanta sig att man ska ga upp mitt i natten och satta sig pa de fula bla stolarna, fa sitt namn uppskrivet pa en lapp och sen vanta pa att nan kanske inte dyker upp. Annars far man ga och lagga sig igen. De sa att jag skulle fa jobb direkt nar jag kom, men vantelistan ar lang, riktigt lang. Och det fick man inte veta forran efter man hade betalat hutlosa $180 for en vecka. Namde jag att rummen luktar nat av en blandning av musbajs och kattpiss? 1 av tjejerna pa mitt 6dormsroom fick jobb. 3 av dom forsvann mystiskt nog fran listan. Receptionen sa att de inte kan halla reda pa alla manniskor, men det ar vad vi betalar for. Jobben ar usla, fast det kanske alla fruktfarmer ar? 2.50/bin dar man star bojd och plockar zucchini kanske bara en timme/dag och forstor rygg, hander, armar och ben for en dalig lon. Nej tack.

Eftersom man inte far stanna ens 1 minut efter man har checkat ut sa bestamde jag mej for att ta en buss pa morgonen. kl 6.45 innan receptionen ar oppen, detta betyder att jag maste checka ut kvalle innan. pa normala hostel far man depositionen tillbaka och far behalla lakanen och nyckeln och lamnar det morgonen efter i en liten lada eller nat. Men nej, har skulle man lamna allt, lakan, bestick, tallrik och nyckel. Men jag har anda tillgang till rummet som jag inte kan komma in i pa egen hand. Det dummaste jag har hort. Depositionen var valdigt hog. Antingen fick man lamna sitt pass eller 50 dollar. I vanliga fall ar det 10 eller 20. Eftersom alla som aker till ett working hostel i bundaberg ar det inte alla som kan lagga 50 dollar pa en deposition om man inte ens far ett jobb. Jag lamnade mitt pass. Om man inte sager till tre dagar innan man ska lamna fangelset sa drar de in depositionen. Betyder det da att de behaller mitt pass? Det enda som var bra med stallet var att det lag mittemot busstationen sa det tog inte sa lang tid att ta sej darifran!

AK INTE TILL BUNDABERG OCH BO INTE PA BUNDABERG BACKPACKERS!

L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar